1 min read
19 Oct
19Oct

۱۲ اظهار نظر از مدیران نفتی 

دنیای‌اقتصاد : هفته گذشته مدیران نفتی و تصمیم‌سازان حوزه انرژی در یک کنفرانس سه‌روزه در مورد راه‌حل چالش‌های موجود به بحث پرداختند. «مجمع انرژی اینتلیجنس» از ۴۰ سال قبل به‌طور سالانه در لندن برگزار می‌شد، اما امسال این نشست به‌صورت آنلاین انجام شد که از سویی شرکت در آن را برای علاقه‌مندان در کشورمان آسان‌تر کرد. نشست ۲۰۲۰ به بررسی آثار پاندمی کرونا بر صنعت انرژی و جست و جوی پیوسته برای راه‌حلی با پس زمینه «بازتنظیم بزرگ انرژی: عواقب آب و هوایی و کووید» پرداخت. آنچه پس از این می‌خوانید اظهارات ۱۲ نفر از مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی مانند آرامکو، توتال، شل، شورون و آکسیدنتال به همراه وزرای نفت امارات و هند و همچنین دبیرکل اوپک در این نشست است. 

12 اظهار نظر از مدیران نفتی

امین الناصر؛ بازیابی تقاضای نفت در ۲۰۲۲

امین الناصر، مدیر عامل شرکت سعودی آرامکوی عربستان که جایزه بهترین مدیر نفتی سال ۲۰۲۰ را از همتایانش دریافت کرد، در این مجمع گفت انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت با محدود شدن عرضه در سال ۲۰۲۲ به سطوح پیش از کرونا برسد؛ اتفاقی که می‌تواند کمبود عرضه را باعث شود. او همچنین بر این باور است که چین یک بار دیگر در مرکز توجه قرار خواهد گرفت و بیشترین سهم را در ریکاوری نفت خواهد داشت. در کنار چین، کشورهای در حال توسعه در شرق آسیا و دیگر نقاط جهان نیز به این بازیابی کمک خواهند کرد. الناصر معتقد است که کاهش هزینه کرد ممکن است باعث ایجاد کمبودی شود که کوتاه‌مدت نیست.

مدیر آکسیدنتال: ریکاوری نفت اواخر سال آینده اتفاق می‌افتد

برخلاف الناصر، مدیرعامل شرکت آمریکایی آکسیدنتال پترولیوم در این نشست گفت موازنه عرضه و تقاضا اواخر سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد. ویکی هولاب معتقد است تولید نفت آمریکا سال آینده اندکی بهبود می‌یابد اما هیچ وقت به سطح ۱۳ میلیون بشکه که اواخر ۲۰۱۹ رخ داد، نخواهد رسید. هولاب تاکید کرد: «بازگرداندن ۲ میلیون بشکه‌ای که ما به تازگی از دست دادیم و افزایش تولید ورای آن بسیار دشوار است.» او همچنین گفته حجم تقاضا در حال حاضر به ۹۴ میلیون بشکه در روز رسیده و مدتی طول خواهد کشید تا به ۱۰۰میلیون برسد. از نظر او پیک ابتدا در عرضه اتفاق می‌افتد و بعد زمان پیک تقاضا می‌رسد.

سهیل المزروعی؛ تاکید بر گام بعد توافق اوپک پلاس

وزیر انرژی امارات متحده عربی گفت اوپک پلاس قصد دارد از ابتدای سال ۲۰۲۱ میزان کاهش تولید را محدود کند که طبق توافق این گروه در آوریل امسال است. سهیل المزروعی در مجمع انرژی اینتلیجنس گفت: «ما در اوپک پلاس یک برنامه تنظیم کردیم و آن برنامه با تقریبا ۱۰ میلیون یا ۷/ ۹ میلیون بشکه کاهش تولید روزانه آغاز شد. این حجم اکنون کاهش یافته و بار دیگر آخر امسال و در حالی که وارد سال جدید می‌شویم نیز کاهش خواهد یافت.» بر مبنای این توافق، کاهش تولید همزمان با رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت محدود خواهد شد. قرار است از ژانویه از حجم کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز کاسته شود. المزروعی همچنین گفته که بر این باور است که این حجم با توجه به تقاضایی که افزوده خواهد شد، محاسبه شده است.

بارکیندو: قیمت نفت سقوط نخواهد کرد

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در پاسخ به سوالی در مورد احتمال افزایش تولید اوپک پلاس از ژانویه سال آینده میلادی گفت: «اتحاد اوپک پلاس اواخر نوامبر وقتی در مورد سیاست خود تصمیم می‌گیرد، اطمینان حاصل خواهد کرد قیمت‌ها دوباره سقوط نخواهند کرد.» با این حال او افزود تقاضا آن‌طور که انتظار می‌رفت رشد نکرده است. بارکیندو گفت: «من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اوپک و شرکای غیراوپکی به آنچه که می‌داند بهترین (راهکار) است، ادامه خواهد داد تا اطمینان یابد مانند آنچه قبل از این دیدیم بازار به قعر تاریخی سقوط نکند.» او تاکید کرد: «ما باید واقع‌گرا باشیم و بدانیم که احیای تقاضا به نرخی که اوایل امسال پیش‌بینی شده بود، نخواهد رسید و تقاضا همچنان ضعیف به نظر می‌رسد.»

وزیر نفت هند: به برنامه توسعه صنعت انرژی ادامه می‌دهیم

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی دنیا است بر این باور است که کشورش تنها نقطه باقی مانده برای سرمایه‌گذاری عظیم انرژی است. او می‌گوید با وجود فشار پاندمی کرونا، هیچ برنامه‌ای برای تغییر در استراتژی افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد. پرادهان افزود: «هند تنها بازار پویا برای سرمایه‌گذاری است. تقاضا اندکی کاهش یافته، اما ما اطمینان داریم که از طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی منحرف نخواهیم شد.» او گفت هند به سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری برای گذار به اقتصاد گاز محور متعهد است. برای این کار، هند در حال توسعه پایانه‌های وارداتی، خطوط لوله و شبکه‌های توزیع است و دولت به منعقد کردن قراردادهای جدید برای دریافت گاز مایع (LNG) ادامه خواهد داد.

مدیرعامل ادنوک: ظرفیت تولید را به ۵میلیون بشکه در روز می‌رسانیم

بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت امارات یعنی شرکت ادنوک قصد دارد تولید روزانه نفت خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۵ میلیون بشکه در روز برساند. سلطان الجابر، رئیس این شرکت گفته با وجود تاثیری که شیوع کووید- ۱۹ بر تقاضا گذاشته و روند گذار انرژی، بر هدف تولید خود تا پایان دهه پایبند است و بر این باور است که دنیا همزمان با رشد اقتصاد در دهه‌های پیش رو به عرضه قابل توجهی از نفت و گاز نیازمند خواهد بود. الجابر افزود: «همزمان، در کوتاه‌مدت امارات و به خصوص ادنوک از نزدیک بر آثار محدودیت‌های جدید کرونا و انعکاس احتمالی آن در قدرت یا سرعت بازیابی اقتصادی نظارت خواهد کرد.» این شرکت در زمان شیوع کرونا ظرفیت تولیدش را به ۴ میلیون بشکه در روز رساند.

وزیر انرژی استان کانادایی: ۱۶ درصد تولید نفت آلبرتا خارج از مدار باقی می‌ماند

سونیا سَوِج، وزیر انرژی استان غربی آلبرتا در کانادا در نشست مجمع انرژی اینتلیجنس گفت حدود ۱۶ درصد از تولید نفت خام این منطقه بسته خواهد ماند. این رقم با ۲۲ درصد معادل ۸۸ هزار بشکه در روز ابتدای شیوع کرونا قابل قیاس است. سوج ادامه داد: «تولید به آهستگی بازمی‌گردد.» با این حال او اذعان کرد بازیابی کامل تولید شن‌های نفتی نیازمند قیمت‌های بالاتر و همچنین بازگشت تقاضای آمریکا است، چراکه این کشور خریدار ۹۷ درصد نفت صادراتی کانادا است.

مدیر پارسلی انرژی: تولید آمریکا به ۱۳میلیون بشکه در روز بازنمی گردد

مت گلگر، مدیر عامل پارسلی انرژی در این نشست گفت که تولید آمریکا به رکورد ۱۳ میلیون بشکه روزانه که در ماه نوامبر سال گذشته رقم زد بر نمی‌گردد و در بهترین حالت در ۵ تا ۱۰ سال آینده به‌طور پیوسته در سطح ۵/ ۱۱ میلیون بشکه در روز می‌ماند. به گفته او، بازگشت محتاطانه تقاضا پس از کرونا در کنار کاهش شدید نرخ استخراج چاه‌های شیل باعث می‌ شود بازگشت به ۱۳ میلیون بشکه تولید روزانه غیر محتمل باشد. گلگر تاکید کرد ممکن است تولید آمریکا به ۵/ ۱۲ میلیون بشکه در روز برسد، اما مداومت نخواهد داشت. تولید این کشور هفته گذشته ۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز بود.  

رئیس توتال: انتظارات کاهش انتشار کربن تعدیل شود

پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال در این مجمع گفت انتظارات از فرآیند تجمیع و ذخیره کربن (CCS) به‌عنوان راهی برای کاهش انتشار این گاز ممکن است نیازمند تعدیل باشد. به گفته او پروژه‌هایی بیشترین شانس موفقیت را با این روش دارند که به سایت‌های ذخیره‌سازی فراساحلی نزدیک باشند که در حال حاضر به یارانه سنگین دولتی محتاجند. به گفته این مدیر نفتی، فرآیند CCS در همه برنامه‌های فعلی برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی نقش بازی می‌کند و توتال در نظر دارد یک پروژه جدید یا در آنتورپ یا در پالایشگاه زیلند در هلند که به همراه لوک اویل روسیه تحت مالیت دارد، شروع کند.

تاکید شورن بر موانع CCS

مایک ویرث، مدیرعامل شورون آمریکا نیز مانند پویانه گفت شرکتش در حال استفاده از فرآیند تجمیع و ذخیره کربن است. به گفته او، شرکتش یک پروژه در میدان گازی گرگون استرالیا در دست دارد که مزایایی نسبت به دیگر پروژه‌های تجمیع کربن دارد. با این حال، ویرث تاکید کرد با وجود انتظار پیشرفت فناورانه در این مورد، نیاز به کار بیشتر بر سر چارچوب‌های قانونی و خط مشی برای ذخیره‌سازی بلند مدت کربن دارد.

شل و خدمت به مشتریان

بن ون بوردن، مدیر اجرایی رویال داچ شل می‌گوید شرکت‌های انرژی باید به دنبال فرصت‌هایی برای ارائه خدمات به مشتریان فراتر از پمپ بنزین‌ها باشند. وی که در مجمع انرژی اینتلیجنس صحبت می‌کرد، گفت: «در برخی موارد ما حتی به پیشنهاد‌های دیگری مانند پهنای باند نیز مراجعه کرده‌ایم، من پیشنهاد نمی‌کنم که یک تجارت اصلی برای ما باشد، اما نشان می‌دهد شما می‌توانید به روش‌های مختلفی از سیستم مشتری خود استفاده کنید و حالا فکر کنید که این امر در نسل بعدی شارژ خارج از خانه، شارژ در مقصد، شارژ در حال حرکت و شاید هیدروژن و... یا سایر سرویس‌هایی که می‌توانید در انتقال انرژی به آنها فکر کنید، پیش رود.»

احتمال خروج پتروناس از میدان عراقی

مدیر عامل شرکت پتروناس می‌گوید با سقوط قیمت نفت در سال جاری میلادی، این شرکت مالزیایی دولتی به فکر بررسی خروج از میدان نفتی قراف در جنوب عراق افتاده است. تنگکو محمد توفیق تنگکو عزیز در این کنفرانس گفت با سناریوی نفت ۴۰ دلاری او اولین کسی خواهد بود که با هر دیدگاهی نیاز به مرور اهداف این شرکت در قراف دارد. او می‌گوید با مسوولان دولتی عراقی در مورد اقتصادی بودن تولید در این میدان مشورت می‌کند. پتروناس سهم ۴۵ درصدی در تولید قراف دارد.

Comments
* The email will not be published on the website.