1 min read
26 Feb
26Feb

به گزارش میز نفت، پرونده بابک زنجانی در حال مختومه شدن است؛ او بدهی خود را با سودش به بیت المال برگرداند تا تکلیف مهمترین پرونده اقتصادی ایران طی چند دهه گذشته بسته شود. اما پرسش اصلی اینجاست که چرا پس از یک دهه، این بدهی پرداخت شد؟

*همه چیز از سال 92 شروع شد
برای پاسخ به این پرسش باید به سال 92 رفت؛ دی ماه 92 بود که با شکایت وزارت نفت، بابک زنجانی بازداشت شد، گفتند او بازداشت شد تا مبادا از کشور فرار کند و دست وزارت نفت از نقد کردن طلب خود کوتاه بماند. روی کاغذ، این تصمیم درستی بود اما در عمل، گویا قرار بود با بازداشت وی پولی نقد نشود.

در همان دوره، دو دیدگاه اصلی وجود داشت؛ گروه اول می گفتند باید او را بازداشت کرد و با تحت فشار دادنش، پول را پس گرفت. در مقابل، گروه دوم معتقد بودند با بازداشت او، شرکای خارجی او اموالش را بالا کشیده و عملا پولی نمی ماند تا با آن، بدهی زنجانی تسویه شود.

*حکم اعدام زنجانی
در سال 94، دادگاه زنجانی تشکیل شد تا متهم بارها از آمادگی خود برای بازپردخت بدهی خود خبر دهد؛ اما دولت یازدهم می گفت او دروغ می گوید و اصلا پولی وجود ندارد که او بتواند بدهی خود را تسویه کند.

هم دستگاه قضا و هم دولت وقت، ادعاهای زنجانی را رد می کردند تا سرانجام دادگاه حکم اعدام وی را صادر کند.

البته در دادگاه تجدیدنظر، به زنجانی گفته شد چنانچه بدهی خود را تسویه کند، مورد عفو اسلامی قرار می گیرد. با این وجود، هیچ تغییری در روند پرونده ایجاد نشد. او در زندان بود و تلاش ها برای تسویه بدهی راه به جایی نبرد.

*زنجانی؛ یک پرونده سیاسی!
طی همان سال ها، دولت روحانی با بهره گیری از پرونده زنجانی، رقبای سیاسی خود را تخریب می کرد تا این شائبه ایجاد شود که دولت گذشته، علاقه ای به نقد کردن طلب بیت المال ندارد و ترجیح می دهد زنجانی اعدام شود تا برای همیشه، چماق او بر سر رقبای سیاسی باشد.



*تغییر مسیر پرونده زنجانی
اما در دو سال گذشته وضعیت تفاوت کرد؛ اراده جدی در سازمان اطلاعات سپاه، قوه قضائیه و شخص حجت الاسلام اژه ای و همچنین دولت شکل گرفت تا بکبار برای همیشه، آدرس های زنجانی پیگیری شود تا پول زنده شود.

طی این دو سال، همکاری پیچیده و محرمانه ای شکل گرفت که منجر به معرفی اموال بسیاری از سوی زنجانی شد؛ این اموال قیمت گذاری و به ایران انتقال داده شد و در سکوت کامل خبری، در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.
این پرونده بسته شد اما پاسخ به چند پرسش اساسی و کلیدی، ضروری است:

1.  چرا تسویه بدهی زنجانی،یک دهه به طول انجامید؟
2.  زنجانی چندین بار برای پرداخت بدهی خود اعلام آمادگی کرد و چرا به جایی نرسید؟
3. چه کسانی از نقد نشدن مطالبات او ، خوشحال می شدند؟
4. منافع چه گروهی در اعدام زنجانی بود؟
5. چه گروه و افرادی در طی مسیر درست پرونده، سنگ اندازی کردند؟
6. چه کسانی موضع منطقی و درست سال 92 اژه ای را در نحوه برخورد با بابک زنجانی، رد کردند؟
يکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۳

Comments
* The email will not be published on the website.